Extra rit Nieuwkoop - Stuyteweg - 3 augustus
3 augustus 2011, Stuyteweg - Vandaag wordt in Stuyteweg een extra trein verwacht vanuit het verre Nieuwkoop. Het is een speciale trein die wagens vervoerd die naar de werkplaats in Maastricht moeten. Ook wordt een Duits restauratierijtuig (Bistro) meegezonden, die in Stuyteweg zal worden afgekoppeld en van daar uit verder via Hansbeek en Heuvelwoude naar de werkplaats in Duitsland zal reizen voor onderhoud.In de vroeg avond kunnen we in de verte de trein zien naderen. Zo tussen de Limburgse heuvels ziet zelfs een Ludmilla er klein uit. Als tweede locomotief is een BR189 meegezonden, in dit geval zelfs de speciale locomotief met tulpenopdruk, die vanaf Stuyteweg de wagens verder naar de werkplaats Maastricht zal brengen. De Ludmilla zal dan het rijtuig verder naar Duitsland brengen.
De trein vermindert vaart als hij de eerste wissels van het emplacement van Stuyteweg nadert en met 40 km per uur buigt hij af naar het station, waar de trein zal binnenlopen op spoor 5b.
De machinist brengt zijn trein tot stilstand bij de overloopwissels halverwege spoor 5. De wachtende rangeerders koppelen zowel de Ludmilla als het restauratierijtuig af en de Ludmilla rangeert via spoor 5a en de overloopwissels naar spoor 4b. Nu is spoor 5a vrij om de 189 te laten vertrekken met de wagens naar de werkplaats in Maastricht.
De 189 wordt opgebouwd en de remproef wordt afgenomen. Daarna krijgt hij het sein voor vertrek.
Vervolgens rangeert de Ludmilla om naar spoor 5b en koppelt het achtergebleven restauratierijtuig aan.
Zodra hij de remproef heeft gedaan zal hij straks via Hansbeek en Heuvelwoude het rijtuig over de diesellijn naar Duitsland brengen.
Tot een volgende keer
Marc