Baanbeschrijving

Mijn modelbaan is gericht op het reizigersvervoer. Weliswaar rijden er ook een hele serie goederentreinen, maar die rijden alleen langs. Er zijn dus geen laad- en losplaatsen, opstelsporen voor goederen, rangeerstations of iets dergelijks.
De collectie kent modeltreinen uit periode III t/m VI. In de normale dienstuitvoering zal voornamelijk materieel uit periode IV t/m VI te zien zijn. Er zijn drie stations momenteel, een vierde (halte) is gepland.
Tot voor kort was een deel van de baan nog analoog, maar dat is onlangs veranderd, de hele baan is nu digitaal.



Het baanplan is zo opgezet dat er een relatief groot en lang centraal doorgangsstation is (Stuyteweg) met voldoende perronlengte om een locomotief met 10 wagens plaats te bieden. Een paar sporen zijn in het midden voorzien van overloopwissels, zodat ook twee korte treinen achter elkaar kunnen staan en via het middenspoor kunnen wegrijden. Het station kent 8 sporen, waarvan er 7 aan perrons liggen. Ook goederentreinen maken indien mogelijk gebruik van het middenspoor.

Spoor 1 is bedoeld voor internationale treinen, vakantietreinen, hogesnelheidstreinen en andere speciale treinen. Alhoewel in de beveiliging rekening is gehouden met tweerichtingsverkeer zal dit spoor in de regel bereden worden in één richting, met de klok mee. Er zijn meerdere bezetmelders gepland, zodat kortere treinen niet helemaal tot het einde hoeven door te rijden.
Spoor 2 is bedoeld voor de intercity's gereden met treinstellen of getrokken/geduwd materieel. Hier komt ook de beneluxtrein te rijden. Ook dit spoor is voorzien (gepland) van beveiliging voor tweerichtingsverkeer, maar wordt in de regel bereden met de klok mee.
Spoor 3 is bedoeld voor de stoptreinen. Zowel de stoptreinen voor de hoofdlijn als die voor de zijlijnen kunnen hier gebruik van maken. Hier zult U vooral treinstellen aantreffen, maar ook DDm en DD-AR maken gebruik van dit spoor. Halverwege zijn, zoals al vermeldt overloopwissels naar spoor 4 en 5. Dit spoor wordt in 2 richtingen gebruikt. Ook pendeltreinen kunnen hier kop maken.
Spoor 4 is het genoemde middenspoor en ligt dus niet aan een perron. Halverwege zijn overloopwissels naar spoor 3 en 5. Dit spoor wordt zowel gebruikt om korte personentreinen naar en van spoor 3 en 5 te laten rijden (bijvoorbeeld als er al een deel van die sporen door een andere trein bezet is). Ook maken de goederentreinen gebruik van dit spoor om Stuyteweg te passeren.
Sporen 5, 6 en 7 vormen het spiegelbeeld van de sporen 1, 2 en 3.
Spoor 8 wordt gebruikt door de pendeltreinen naar de zijlijnen.

Voorts zijn er enkele korte opstelsporen voor een loc of niet te lang treinstel.

Vanuit Stuyteweg loopt een dubbelsporig traject rond, met aftakkingen naar de zijlijnen (Hansbeek en Heuvelwoude). Ook de aftakkingen naar de schaduwstations zijn hiermee verbonden. Halverwege is nog een 4e station gepland, eigenlijk meer een stopplaats, waar de stoptreinen stoppen, maar de sneltreinen e.d. doorrijden. De dubbelsporige lijn is als dubbel enkelspoor ingericht. Heel Stuyteweg is voorzien van bovenleiding. direct voor Stuyteweg (vanuit het westen) is nog een opstelterrein gepland voor treinstellen die alleen in de spits nodig zijn. Ook enig werkmaterieel kan hier worden opgesteld.



Van uit Stuyteweg kan men in twee richtingen het stadje Hansbeek bereiken. Beide toegangen zijn geëlektrificeerd. In tegenstelling tot de grote stad is Hansbeek wel ten dele weer gegeven met gebouwen e.d. Bij Stuyteweg is dit uit ruimte overwegingen niet gedaan. Wel is er een afneembaar stationsgebouw in Stuyteweg. Station Hansbeek is een viersporig station, waarvan één een kopspoor is. In dit station komen de elektrische lijnen (naar Stuyteweg) en de diesellijnen (naar Heuvelwoude) bij elkaar. Er is een opstelspoor. Alle sporen kunnen in twee richtingen bereden worden.

Spoor 1 (kopspoor) Dit spoor is bedoeld voor korte treinstellen en eventueel een railbus. Vaak wordt het gebruikt voor pendelverkeer naar Heuvelwoude of Stuyteweg. Het is voorzien van bovenleiding.
Spoor 2 en 3 zijn de normale stationssporen waar de treinen elkaar op de enkelsporige lijn kunnen passeren. Beide sporen zijn voorzien van bovenleiding. Een loc met 4 rijtuigen vindt plaats langs de perrons.
Spoor 4 is het dieselspoor, dus hier hangt geen bovenleiding. Het wordt voornamelijk gebruikt voor de treinen van en naar Heuvelwoude.

Momenteel wordt het station omgebouwd naar een wat Nederlandser situatie. Er komt een station (waterstaatsklasse 5), de perrons worden gemoderniseerd en voorzien van alle attributen, zoals CTA-bakken en OV-paaltjes. Omdat er ook Duitse treinen in het grensverkeer langskomen staan er naast Nederlandse ook Duitse plaatskaartenautomaten.



Stuyteweg Oost is een station in aanbouw. Deze komt te liggen aan de lijn Stuyteweg - Hansbeek. Hier zullen alleen stoptreinen en sprinters komen te stoppen. Het station heeft slechts 2 sporen.



Heuvelwoude ligt aan de enkelsporige diesellijn. Het is met een maximum snelheid van 80 km/uur niet direct een snelle verbinding. Hier zult U dan ook geen sneltreinen aantreffen. Meestal zijn hier treinstellen in gebruik. Ook de Duitse Talent komt hier langs op zijn reizen van en naar Stuyteweg.
Er zijn 2 sporen en één opstelspoortje. Perronlengte is beperkt. Een paar treinen hebben Heuvelwoude als eindstation en pendelen dus vanuit hier. Koploper kan dit mooi regelen.


Schaduwstations (in wording)

De aansluitingen naar en van de schaduwstations zijn reeds aangelegd. Verder is nog maar een klein deel van de schaduwsporen klaar. Er zijn sporen gepland voor lange treinen (denk aan de ertstrein, de containertreinen, de kolentrein en de ketelwagentrein), voorts sporen voor de gewone reizigerstreinen en speciaal voor korte treinen komen er een hele serie kopsporen. Verder wordt er nog gedacht over de aanleg van speciale sporen voor lange treinstellen (ICE 3m, Thalys, TEE, etc.). Ook gekoppelde kortere treinstellen zouden hier een plaats kunnen vinden.

Webdesign by Bart Mestrom